Pembuka Hati SinaraN IILahi..

Sunday 25 September 2011

muhasabah my self..

kalo kita pndg cermin mesti kita ckp
" cntik ke aku nie,
ad yg minat aku ker,
npe aku x putih mcm 
snow wHite"..


kite nie mudah alpa,
Apa kate Pas nie kIta ckp Kat dpn cermin 2
dgn soklan mcm nie :-

1. adakah aku nie sentiasa taat n setia kpd allah S.W.T n rasul??
2. adakah jihad fisabilillah adalah matlamat n program dlm idup aku??
3. adakah mati syahid adalah cit2 tertinggi aku??
4. selama nie. adakah aku sabar menghadapi ujian allah??
5. ikhlaskah aku dlm Beramal
6. adakah kmpung akhirat menjadi tujuan utama aku??
7.takutkah aku akn ujian n ancaman allah??
8. adakah aku selalu memohon ampun akan segala dosa2 aku kpd allah??
9. adakah aku zuhud dgn dunia tetapi tidak meninggalkan nya??
10. adakah solat mlm menjadi kebiasaanku??
11. adakah aku bertawakal kpd allah atau kerap mengeluh??
12. adakah aku kerap memberi infaq  bila time sush atau seng??
13. berusahakah aku tok menerapkan nilai ksh syg n uhkwah sesama muslim??
14. kuatkah aku dlm amar makruf nahi mungkar
15. adakah aku sgt pegang kuat dlm amanah. janji n kerahsiaan??
16. adakah aku seorg pemaaf??


p/s : jadi fikirkan lah.. adakah kita hnya memikirkan tntg duniawi..
akhirati kita anggap satu perkara remah..
INGAT... bahawa dunia kita selama2 nya adalah di akhirat..
disana lah kita akan di hisap n mencapai kebahgiaan..
tingkatkan lah amal ibadat kita semua untuk mengecapai
sesuatu yg di berkati oleh allah s.w.t..
insyallah.. AMIN..












No comments:

Post a Comment